tirsdag 16. februar 2010

Bergen! :)

På fredag skulle kunsthøyskolen i Bergen ha åpen dag, og siden jeg lurer veldig på hvor jeg skal søke etter videregående bestemte mor og jeg oss for å reise dit og se. Jeg har jo fortsatt ett år igjen på videregående etter dette, men likevel reiste vi i år så jeg skal få god tid til å bestemme meg for hva jeg vil gjøre etterpå…

IMG_3049 copyVi reiste til Bergen fredag morgen, og var framme i sentrum rundt 9.30. Siden skolen ikke åpnet før 11, og vi ikke hadde hatt tid til å spise frokost enda, gikk vi og spiste litt på en kafé mens vi ventet. Skolen er delt inn i flere bygg rundt omkring i sentrum, så vi måtte finne ut hvor de forskjellige byggene lå for å rekke et informasjonsmøte som skulle være i det ene klokken 11.30.

IMG_3045 copyIMG_3076 copy

En mor kjenner har en datter som går på denne skolen, og vi hadde avtalt å møte henne for å få vite litt mer om skolen. Hun tok oss med til det bygget som hadde de mest interessante linjene, og fortalte veeeldig mye interessant både om skolen og om linjen hun selv går på. 

Da vi hadde sett det vi ville se gikk vi litt rundt i Bergen før vi tok en taxi til hotellet på Bryggen. Her ble vi det meste av kvelden med blant annet TV, Yatzee og kort, med unntak av en liten tur ut for å spise.

IMG_3030 copyIMG_3034 copy

Dagen etter begynte vi med en koselig frokost på hotellet. Etterpå gikk vi langs bryggen, og var innom ganske mange suvernirbutikker, blant annet julehuset(!), før vi endte opp i sentrum. Her gikk vi litt rundt i gatene, og i noen butikker og kjøpesentre før en del ting begynte å stenge og vi måtte komme oss tilbake til hotellet igjen.

IMG_3017 copyIMG_2999 copyIMG_3003 copyIMG_3006 copyIMG_3004 copyIMG_3081 copyIMG_3178 copy

Søndagen var dagen vi skulle hjem igjen, men vi rakk likevel en tur med fløybanen før vi måtte dra. Turen opp var ikke lang, og fra toppen var det kjeeempegod utsikt over hele Bergen! Vi så både hotellet vårt o  g mange av de andre stedene vi hadde vært de to dagene før her oppefra, i tillegg til mye annet! Vi hadde ikke tid til å gå ned igjen, som mange andre gjorde, så vi ble nødt til å ta fløybanen ned igjen også for å rekke flyet.

IMG_3086 copyIMG_3105 copyIMG_3140 copyIMG_3106 copyIMG_3146 copyIMG_3109 copyIMG_3136 copy

Bussen gikk fra et hotell litt bortenfor vårt, så det gikk veldig greit å finne den. Med noen stopp på veien var vi framme på flyplassen omtrent 1,5 time før avgang, så vi hadde god tid! :)

I 3-tida var vi hjemme igjen. Far og Dixie hentet oss på flyplassen, og Dixie virket veldig glad for å se oss igjen. Far hadde åpnet bilvinduet da vi nærmet oss, og det så nesten ut som Dixie hadde lyst til å hoppe ut, så vi måtte bare forte oss inn i bilen! :)

De hadde visst hatt en fin helg de også, med tur i hundegården på lørdagen og på Hellestøstranden før de hentet oss på søndagen. Så etter å ha hilst på oss la Dixie seg ned i setet og sov resten av veien hjem… :)

Ha en fin uke!

10 kommentarer:

Ville sa...

Så mange koselige bilder fra Bergen by. Dere fikk virkelig mye med dere. Fløyen. Bergen brygge med alle de koselige sjøhusene:o)
og så en julebutikk:o)))

Så greit at du fikk snakket med noen som kjenner skolen, bra at du har god tid til å bestemme deg Tina.

Kathrine sa...

Som bergenser følte jeg meg veldig hjemme, og får så hjemlengsel når jeg så på de fine bildene du har tatt :)

Bergen er en fin by å stueder i, et flott studentmiljø :)

Gry og Millis blogg sa...

Så spennende med skole i Bergen Tina! Fikk du lyst til å begynne der, eller trenger du litt mere tid til å tenke deg om?

Det høres jo ut som om dere har kost dere skikkelig på "jentetur"! Flotte bilder fra Bergen (du er veldig flink til å sette dem i en fin rekkefølge i bloggen din - sånn at det er fint å se på).

Det blir spennende å høre hva du bestemmer deg for etterhvert Tina, lurt å ha litt tid tror jeg:o)

Ragnhild B. sa...

Så mange flotte Bergens-bilder! Jeg blir litt sentimental - studerte i Bergen i tre år. En trivelig by! Lykke til med valg av studier!

Nøve sa...

Iblant skulle jeg ønske jeg var ung, og kunne leve ungdomstiden om igjen. Jammen er det mange 'skjebnesvangre' valg man skal ta..
Jeg lot det stort sett gå dit høna sparka..
Kom deg ut, reis og opplev hele verden Tina! Det lønner seg nok å planlegge litt :o)

Kjempefine bilder fra en vakker by.

snorredimma sa...

Mange fine bilder fra turen deres i Bergen. Det er ikke lett å bestemme seg for hva man skal bli når man blir stor når man er så ung. Men så lurt å begynne litt tidlig å "snuse" rundt på mulighetene som finnes, og så fikk jo du og mor en fin tur sammen ;-)

Gry Viola og Roxie sa...

Så mange flotte bilder du har tatt fra Bergen!! Den julebutikken er den bare julebutikk på vinteren? Der så det ut til å være masse flott julepynt!!
Så bra at du hadde noen kjente som kunne fortelle litt om den skolen i Bergen da. Glad på mange måter at jeg slipper å ta de valga. Mariken har søkt på alm fag her i Skien. Etter det så er jeg neimen ikke sikker på hva hun vil. Enkelt er det i allefall ikke!!
Lykke til med valg av skole Tina!!
Ha en fin dag!!

Dixie sa...

Det var veldig greit å ha en å snakke med, ja! Hun er ferdig med bachelor (de tre første årene) og går nå første året på master, så hun kjenner i hvert fall skolen veldig godt!

Om jeg har lyst til å begynne der eller ikke, vet jeg ikke enda... Det er to skoler i Stavanger også som har noe av det samme, men da må jeg gå siste året i England eller et annet land som de samarbeider med, så selv om jeg får gå to år i Stavanger, blir jo det siste året enda lenger borte enn Bergen igjen... :P

Ellers hadde mor og jeg en veldig koselig tur, ja! Vi hadde planlagt å gå i akvariet, men det fikk vi ikke tid til! Så vi får nok bare reise tilbake... ;)

Gry Viola: Julebutikken har julepynt året rundt! Jeg har sett bilder fra da Marian og tante (Tessys eiere) var der i fjor sommer, og det var MASSE julepynt da også! Jeg måtte selvfølgelig kjøpe en liten juleting siden vi først var der... ;)

Marianne sa...

Så spennende Tina! Hørtes jo gøy ut med et utenlandsår også da!!!Skulle ønske det var meg!!
Mange flotte bilder fra Bergen, og stilig julebutikk...lurer på om de selger mye om sommeren?

Kathrine sa...

Det som er litt arig med den julebutikken er at nesten ingen av de jeg kjenner som bor i bergen, inklusive meg som kommer fra bergen har vært i den julebutikken.. selv om den har eksistert i en evighet.. Julebutikken kan man gå i sommer som vinter :)

Tror jeg må ta meg en tur i den neste gang jeg er hjemme :)