fredag 17. juli 2009

Del 2 – London! :)

Nå har vi hatt besøk fra Portland, Oregon (USA) siden mandag, men mor og far er akkurat på vei til flyplassen med dem. De har sovet på rommet der dataen med alle bildene ligger, så jeg har ikke kunnet legge ut noe om London før nå…

Uansett – mandag 6. juli pakket vi bilen vi hadde leid i Aberdeen, og startet på turen sørover mot London i 11-tida. Vi hadde veldig mye forskjellig vær underveis, med alt fra nesten svarte skyer og pøsregn (vi kunne nesten ikke se noe på det verste…) til sol, men det var en koselig kjøretur uansett! :)

2009 07 02_019316

Vi stoppet et par steder underveis, blant annet på en dyrebutikk, Pets Corner, som var en del av Wyevale hagesenter i byen Northampton, rundt en time nord for London. Her kjøpte vi presanger til både Dixie og Tessy, som de fikk da vi kom hjem igjen! :)

Vi kom fram til hotellet vårt i London, Marble Arch Inn, rundt klokka 20. Da vi hadde sjekket inn og fått bagasjen på plass, tok vi en liten kveldstur i Oxford Street. Her hadde en del av butikkene begynt å stenge, men de fleste suvernirbutikkene var fortsatt åpne. Det var mange folk her, selv om det var blitt ganske sent! Gatene var i ferd med å bli ryddet for søppel, og noen steder gjorde de små oppussinger som var klare til butikkene åpnet neste morgen! :)

2009 07 06_000228

Etter en stund begynte vi på tilbaketuren til hotellet. Da vi nærmet oss framme, fant vi en matbutikk som var åpen til klokka 24, så vi handlet litt der og tok det med oss til hotellrommet! :)

Neste morgen startet vi med frokost på rommet. Det var ikke noe stort, fint hotell vi bodde på, så vi fikk en kurv med frokost i resepsjonen kvelden før, som vi kunne ha i kjøleskapet på rommet til morgenen etter. Dette var noe i hvert fall ikke jeg hadde vært med på før, men det var faktisk en koselig måte å gjøre det på, det også! :)

2009 07 07_001129

Denne dagen ble en “gå-rundt-i-byen-dag”. Vi hadde planlagt å ta en sightseeingbuss, men siden de meldte en del regn, valgte vi å utsette denne turen til neste dag. Dermed begynte vi med å gå gjennom en del av Oxford Street – i dagslys og med ENDA flere folk denne gang!

2009 07 07_003730

Vi gikk innom noen butikker underveis, og etter en stund svingte vi ned en av de store gatene – fortsatt med mange folk og butikker. Vi gikk forbi både Piccadilly Circus og Trafalgar Square, før vi plutselig fikk øye på Big Ben og like etter London Eye.

2009 07 08_00612009 07 08_0124

Vi lurte på om vi skulle ta en tur i London Eye, men på grunn av de mørke, mørke skyene turte vi (egentlig jeg) ikke, i tilfelle det skulle komme lyn og torden! Dermed kjøpte vi billetter til dagen etter, da de hadde meldt mye finere vær! :) Da vi kom ut igjen fra “billetthuset” pøsregnet det, og vi hørte torden flere ganger! Så da var jeg VELDIG glad for at vi hadde utsatt det! ;)

2009 07 07_011634

I stedet startet vi på den lange turen tilbake til hotellet. På veien var vi blant annet innom Liberty og Hamleys. Det siste er en stooor lekebutikk i mange etasjer der de må ha omtrent alt som finnes av leker! De har mange utstillinger av ulike leker, for eksempel elektriske jernbaner og kosedyr, og ansatte demonstrerer forskjellige ting rundt om i butikken. Så det er en ganske spesiell lekebutikk! :)

Da vi endelig kom tilbake til Oxford Street hadde det blitt mørkt ute. Det var lys på noen av husene, biler og busser kjørte over alt, og det stod lyktestolper langs veien, så det var kjekt å se hvordan det så ut der i mørket også! :)

2009 07 07_014435 2009 07 07_0146362009 07 07_014937

Neste dag var vi klar til sightseeingbuss! Det var fint vær, så vi kunne sitte oppe der det ikke var tak, og vi kjørte rundt i heeele London! Vi så mange av de samme tingene vi hadde sett på gåturen vår dagen før, pluss mye nytt, så det var en kjempekjekk tur!

2009 07 08_0004392009 07 08_004341

Vi kunne hoppe av og på bussen så mye vi ville i løpet av 24 timer, og de gikk busser hvert 10.-15. minutt, så da vi kom til London Eye gikk vi av, og stilte oss i kø der. Etter en stund var det vår tur til å gå inn i en av de store glassvognene, sammen med mange andre, og så begynte den å gå – veeeldig sakte…

2009 07 08_017044

Utsikten ble (selvfølgelig) bedre og bedre desto høyere opp vi kom, og da vi var helt på toppen kunne vi se KJEMPEMYE av byen! Det var litt skummelt der oppe, det var jo så høyt! Men vi kom oss heldigvis trygt ned på bakken igjen til slutt, da… ;)

2009 07 08_0173452009 07 08_017747

Da dette var gjort gikk vi tilbake til bussholdeplassen og ventet på neste sightseeingbuss. Ikke lenge etter kom den, så da fikk vi tatt resten av turen vi hadde begynt på tidligere – fortsatt med mye nytt og spennende å se! :)

2009 07 08_032148

Om kvelden hadde vi bestilt billetter til musikalen Mamma Mia. Vi har sett filmen flere ganger, så vi lurte på om det kom til å bli like bra uten de samme kulissene, men det ble det! :) Det var samme historie og navn som i filmen, og alle var kjempeflinke til å synge og danse, så det var en veldig kjekk forestilling! :)

Dagen etter var det tid for hjemreise, men siden flyet ikke skulle gå før klokka 20.30, fikk vi tid til en del denne dagen også! Vi begynte med en tur på Madame Tussauds. Her var det lang kø for å komme inn, men etter at vi kjøpte is i en liten bod langs køen, gikk tiden egentlig ganske fort! :P

Jeg hadde aldri vært i Madame Tussauds før, og det var maaange år siden mor og far hadde vært der, så det var veldig kjekt å få se alle disse menneskene som er laget der! Det var laget en helt ny figur av Michael Jackson som ble åpnet den dagen vi var der, så rundt den var det tett av folk! Ellers var det mange andre kjente personer også, både TV-stjerner, kongelige, sportsfolk, modeller, sangere og mye mer. Til og med Madame Tussauds var der! (Som figur, altså… ;)

IMG_8269IMG_8341IMG_8245IMG_8302

I kjelleren hadde de samlet kriminelle, hengte og halshuggede, så det var en ganske ekkel etasje! Men det skumleste var da vi plutselig havnet i en kø der en utkledd mann fortalte oss om hva vi var på vei inn til – nemlig en mørk, mørk gang med levende skuespillere som plutselig kom til å dukke opp og skremme oss! Og det gjorde de… Mange ganger…

Da vi kom ut igjen fra Madame Tussauds gikk vi ned igjen til Oxford Street og kjøpte noen presanger, før vi til slutt gikk for å lete etter en perlebutikk (The Bead Shop) som jeg hadde funnet på internett, og som skulle ligge ikke så langt unna. Og vi fant den! :D

Etter å ha vært der en stund fikk vi tak i en taxi som kjørte oss innom hotellet for å plukke opp bagasjen, og videre til Victoria Station der vi skulle ta toget (Gatwick Express) til flyplassen for å reise hjem igjen…

Vi måtte stille klokka en time fram igjen, så selv om flyet gikk halv ni fra London og skulle ta et par timer, var vi ikke hjemme før rundt halv tolv… :) Som fortalt tidligere ventet Dixie og Sebastian på oss på parkeringsplassen på Sola, og Dixie var (heldigvis) veeeldig glad for å se oss igjen! :)

I morgen ettermiddag reiser vi til Hovden, men selv om de melder regn hver dag skal nok både vi og Dixie ha det koselig der! :)