mandag 13. juli 2009

Sommerferie 2009 – del 1

Da vi skulle finne ut hvor vi ville reise på ferie i år, fant vi ut at det var på tide å besøke onkel Kjetil i Skottland igjen. Vi talte nemlig hvor mange år det var siden forrige gang vi hadde vært der, og det ble faktisk så mye som NI år! :) Onkel Kjetil har vært her mange ganger i mellomtiden, så vi har ikke tenkt over hvor lenge siden det faktisk var siden vi hadde vært der!

Dermed bestilte vi flybilletter til mor, far og meg, og onsdag 1. juli reiste vi avgårde. Flyet gikk til Aberdeen, men vi hadde på forhånd bestilt leiebil for å kjøre til Glasgow (der onkel kjetil bor). Det var fire år siden mor og jeg hadde flydd, og den gangen var det med et kjempestort fly til USA. Så det var litt skummelt å sette seg inn i det lille propellflyet som skulle fly oss høyt opp i lufta og over havet… Men det gikk jo heldigvis fint, da! :)

2009 07 01_001401

På flyplassen i Aberdeen fikk vi tak i leiebilen med en gang, og startet på turen mot Glasgow. Det var rart å kjøre på “feil” side av veien! Alle tre prøvde hele tiden å gå inn på samme side av bilen som det vi vanligvis gjør hjemme, men vi fant fort ut at det ikke stemte her… :)

2009 07 01_002202

Onkel Kjetil hadde laget en god og veldig detaljert rute til oss som vi brukte for å finne fram til huset hans, så akkurat det gikk veldig fint! Nesten alle husene var laget av stein, så det var en stor forskjell fra Norge! Men ellers var naturen vi kjørte gjennom på veien veldig lik hjemme…

2009 07 01_0051

Da vi kom fram, fikk vi en liten omvisning av huset og hagen. Det var visst et veldig gammelt hus, men likevel veldig fint! I hagen var det et koselig lite “hus”, med tak og vegger fulle av slyngplanter, og dagene det var varmt og fint vær, ble det ofte til at vi spiste både forkost og middag her ute!

2009 07 01_0075062009 07 02_018115

Mens vi var i Glasgow fikk vi sett og gjort mye forskjellig. Den første hele dagen begynte vi med å se på en tidligere barneskole tegnet av den skotske arkitekten Charles Rennie Mackintosh.

2009 07 02_000708

Mackintosh har også tegnet en del andre bygninger rundt omkring i Storbritannia, de aller fleste i Glasgow. Men samtidig har han også designet møblene, vinduene, peisene, stoffene og alt det andre som finnes i disse bygningene.

2009 07 02_002709

Vi besøkte et til av disse husene før vi kjørte hjem igjen, "House for an Art Lover". Dette hadde vært Mackintoshs forslag i en arkitektkonkurranse, men det ble sendt inn for sent… Likevel ble det bygget etter at han var død. Her var det en koselig liten restaurant vi spiste på, hvor de i utedelen til og med hadde vannskåler i tilefelle det skulle komme noen hunder på besøk! :)

2009 07 02_0074102009 07 02_0111132009 07 02_015214

Vi gikk også en tur inn i huset og kikket, også måtte vi selvfølgelig ta en titt på den kjempefine hagen som var full av blomster og planter i alle farger! :)

2009 07 02_0092122009 07 02_0080112009 07 02_0084062009 07 02_008507

Dagen etter ble “shoppingdag” for mor og meg, mens onkel Kjetil og far gikk rundt i byen og kikket på forskjellige bygninger før de gikk hjem igjen. Vi møttes midt på dagen for å spise litt på en restaurant. Vi hadde satt oss ute i det fine været, men da vi skulle bestille begynte det å komme noen få regndråper, så vi fikk et bord inne i stedet. Da vi så ut etter en stund PØSREGNET det, og folk sprang med paraplyer, poser og aviser over hodene for å unngå å bli våte! :) Vi sprang fra butikk til butikk vi også etterpå. Heldigvis hadde mor med paraply… Men etter en stund sluttet det å regne, og da fant vi oss en taxi og kom oss hjem!

2009 07 03_000917

Neste morgen startet vi med en tur på "The Burell Collection", en samling av MASSE ting som inneholdt alt fra gamle statuer og tepper til glassmalerier og store dørportaler! Alle disse gjenstandene var samlet av Sir William Burrell og kona hans, og i 1944 bestemte de seg for å gi alt til byen Glasgow.

2009 07 04_0060202009 07 04_007921

Etterpå gikk vi til et annet stort, fint hus i nærheten, Pollok House. Men nå hadde vi vært i så mange museer og lignende, at vi bare var i restauranten og gavebutikkene! ;) Langs veien mellom disse to bygningene (The Burell Collection og Pollok House) var det noen store gressområder med mange dyr av kutypen Skotsk høylandsfe!

2009 07 04_013422

Til slutt tok vi en kjøretur med “guide” (onkel Kjetil) i West End, og stoppet for å gå litt rundt i området der "University of Glasgow" ligger. Vi gikk også innom Glasgow School of Art" på veien tilbake, en skole som faktisk også er tegnet av Mackintosh.

2009 07 04_01742009 07 04_0190

2009 07 04_023823

Den siste dagen i Glasgow brukte vi til å gå tur. Vi måtte kjøre en stund for å komme til Ben A'an, fjellet vi skulle gå opp, men var klare til å starte turen i totida. Det var ikke en veldig lang tur, men det var veeeldig bratt. Turen startet med en lang oppoverbakke, men da vi hadde gått et stykke begynte det å bli flatere, så vi håpet den første delen var den bratteste. Men det var den ikke… Etter en stund kom vi nemlig til en KJEMPEBRATT bakke! Folk vi traff langs veien fortalte oss hvor tungt det kom til å bli, og det stemte! Men til slutt klarte vi å komme oss opp, og fra toppen var den en kjempefin utsikt over Loch Katrine! :)

2009 07 05_0031 2009 07 05_0034

2009 07 05_005026

Turen ned igjen gikk veldig greit! Det var jo bare en bratt nedoverbakke! :) Vi satte oss inn i bilen igjen, og kjørte til en koselig liten by der vi stoppet en stund, før vi kjørte videre og tilbake til onkel Kjetils hus.

2009 07 05_000924Om kvelden ble det en slags avskjedsmiddag på en restaurant rett i nærheten av huset, og neste morgen gjorde vi oss klar, pakket bilen og startet på den lange veien sørover mot London… :)

(Det må visst bli en egen del om London… Den kommer snart!)

Nøve sa...

Du kunne skrive mer om Skottland! Var det Loch Lomond dere så ned på fra det fjellet?
Det høres ut som en fin tur iallefall :o)
Var du på pub, Tina?

Modig gjort å kjøre bil i "bakvendtland", spesielt i by! Jeg klarer nesten ikke å krysse veien som fotgjenger engang - fordi jeg ser til feil side...

Vi er nok heldige her i området. Vi flyr med Ryan air fra Torp Sandefjord direkte til Glasgow, turen pr.pers blir ca 500,- tur/retur ;o)

Nøve sa...

skal kikke mer på linkene dine etterpå ;o)

Dixie sa...

Hehe... Jeg syntes det ble litt mye, jeg! ;) Men kanskje jeg skriver mer en annen dag! :)

Vi så ned på Loch Katrine, men Loch Lomond var ganske nær, det også...

Vi var faktisk innom en pub! For onkel Kjetil ville vise oss stedet han pleier å gå... Men jeg hadde jo egentlig ikke lov til å være der, så vi gikk igjen med en gang... :)

Så heldige dere er som har så enkel vei til Glasgow! :)

T :-) sa...

Så fint å få lese om ferien din Tina :-) Så ut til å være mye fint å se på. Nå gleder jeg meg til neste rapport.

Jeg er en sånn som drømmer om å reise mange steder, men det blir ofte med det, nemlig å drømme. Derfor er det så morsomt å lese om andres turer, da får jeg jo liksom reist litt jeg også ;-)

Gry og Milli sa...

Jeg er som Tove, liker godt å lese om andres turer, for da er jeg liksom med littegrann:o)

Siden vi bor veldig nær Torp, er det genialt å fly med Ryanair som er så billig. Jeg har vært i Glasgow to ganger, og ble litt overrasket over hvor forallen byen er utenfor sentrumsgatene, men av en eller annen grunn likte jeg meg kjempegodt der!!!

Det var en fin fortelling med flotte bilder Tina, nå kan jeg bare glede meg til Londonturen;o)

Ville sa...

Så kjekk tur dere hadde,moro å se hvordan huset til onkelen din er. Litt anderledes enn husene her hjemme.

Ble fristet til å ta en tur til Glasgow, ser ut som en fin by, med mange spennede utfartspasser:o)

Monica sa...

Virka som ein kjekke tur dette. Syns du skreiv masse detaljer om turen :) eg har bare vert innom Glasgow ein tur på studietur, men då var me mest i Edinburgh. Syns skottland er flott altså:) Har nettopp komt nye ruter med Ryanair fra Haugesund, kanskje me bør ta turen snart!! Kossen hadde Dixie det mens dåken var på tur? God sommer videre :)