lørdag 15. august 2009

Biri!!!

Torsdag ettermiddag kjørte mor, far, Dixie og jeg avgårde til hytta vår på Hovden. Her overnattet vi en natt slik at turen til Biri neste dag ikke skulle bli altfor lang. Men lang ble den jo likevel. Vi startet nemlig rundt halv ett om formiddagen og etter noen stopp undeveis, både korte og lange, var vi framme på Furuodden camping litt over klokka åtte…

IMG_930021

Vi fikk nøkkel til hytta, betalte, og fant fram til riktig hytte – nummer 25. Bilen parkerte vi rett utenfor, og inne var det ett stort rom, med et par sofaer, kjøkken og spisebord. I tillegg var det et soverom med fem senger, og bad. Så det var en veldig grei hytte med alt vi trengte for to netter! :)

Utenfor nabohytta satt en fin, liten, kremfarget lapphundvalp, sammen med “moren” sin. Dette viste seg å være Roxie! Etter hvert kom også resten av familien hennes, og hun og Dixie fikk hilse på hverandre og leke sammen en stund. :)

IMG_272701

Plutselig oppdaget vi Nøve og Nalle som kom gående mot oss, og like bak fulgte Christian med Toivo og Bjønn, Marielle og Kero, Anne og Christina med Bonnie, og ikke minst Harald og Inger med Chicko – født hos Fjelldronningen samme dag som Dixie! :) Vi bestemte oss for å gå en tur alle sammen, og underveis møtte vi flere andre lapphunder – både svenske og finske, der noen hengte seg på og ble med oss et stykke på veien! :) Det var en koselig tur, det! :D

Neste morgen måtte vi tidlig opp og ut for å være sikre på at vi fant utstillingsstedet i tide, og for å gjøre både oss og Dixie vant til alt som fantes der av hunder, mennesker, telt osv… Vi fant parkeringsplassen med én gang, og etter å ha stått der en liten stund kom det en ny bil kjørende inn, og ut fra den kom Gry og Milli! Dixie og Milli fikk hilse på hverandre, men fant med én gang ut at de heller ville leke! Så de ble kjempegode venner!

IMG_905902

Etter hvert kom også Marte og Luna, alle hundene fra Furuodden camping som vi hadde møtt dagen før, og selvfølgelig en del andre hunder. Etter hvert startet utstillingen, og finsk lapphund var først ut. Selv om Mariken var utrolig snill og tilbød seg å gå med Dixie i ringen, bestemte jeg meg til slutt for å prøve selv. Dermed var jeg veeeldig nervøs mens de første klassene var i ringen, og fikk ikke helt med meg resultatene på alle sammen. Men flinke var de i hvert fall! Både Nalle, Toivo, Milli, Luna og Kero (og alle de andre som var før og etter oss), gikk kjempefint sammen med eierne sine, så opp på dem, og stod fint mens dommeren så på dem. :)

IMG_909705IMG_911206

IMG_918913

Etter en stund var det tid for unghundklassen, og dermed min og Dixies tur, sammen med to andre hunder. Fjelldronningens Birka (Emma) ble nummer én, Dixie nummer to, og den siste (som jeg ikke husker navnet på) ble nummer tre… Men i tillegg fikk både Emma og Dixie hver sin rosa sløyfe, og vi ble fortalt at vi skulle inn igjen i ringen om en liten stund. Hva denne rosa sløyfa betydde visste jeg ikke, men etter en liten forklaring av Christian skjønte jeg i hvert fall litt mer! ;)

IMG_912607

Så var det på tide å gå inn igjen i ringen. Denne gangen var det to fra juniorklassen, to fra unghundklassen (Dixie og Emma), og to fra åpen klasse. Her fikk ikke Dixie noen plassering, men vi var kjempefornøyde likevel! Vi fikk til og med en liten premie, og selvfølgelig måtte vi jo kjøpe den rosa rosetten med CK på! :D

IMG_916010

Kritikken finner jeg ikke i farten, men jeg skal prøve å huske å legge den ut når jeg har funnet den igjen! :)

IMG_913008IMG_915523

Christian fikk jo, som de fleste sikkert har fått med seg, veldig gode resultater – både med Toivo og Bjønn! Så det var jo veldig kjekt! :D

IMG_908904

IMG_918111

Til slutt måtte vi jo bare se på Mariken og Roxie i ringen, og de var kjempeflinke! Roxie gikk og så opp på Mariken omtrent hele tiden, og gjorde akkurat det hun ble bedt om. De vant visst noe også, ikke i valpeklassen, men etterpå - hvis jeg forstod det riktig?

IMG_921315IMG_919814

Om kvelden var det tid for grilling. Kokkene stod med hver sin store grill i det fine været, og omtrent alle satte seg ute. Men plutselig begynte det å PØSREGNE, og tordne, så de fleste kom seg inn. Kokkene kunne jo ikke ta med seg grillene inn, så de måtte bli igjen ute og ble KLISSVÅTE… :P

IMG_274318

Etterpå var det kaffe og kaker, og til slutt loddtrekning, før det var på tide å kjøre tilbake til hytta. Der gikk vi en tur med Dixie, og de fleste av lapphundene som bodde på Furuodden camping fikk leke en del sammen, før vi til slutt gikk inn for kvelden.

IMG_924519

Søndag morgen skulle alle reise hjemover igjen, men hundene fikk også denne dagen kose seg sammen en stund før vi kom oss avgårde på veien mot Hovden… :)

IMG_929920

Det var i hvert fall en KJEMPEKOSELIG helg vi hadde på Biri! Og endelig fikk vi møtt både hunder og mennesker fra bloggene! Det var kjekt, det! Håper vi klarer å komme oss på flere slike utstillinger og treff etter hvert, slik at vi får møtts igjen om ikke så altfor lenge!

(PS: Det er utstilling i Stavanger i September… ;)

IMG_909222IMG_923717IMG_921616

19 kommentarer:

Nøve sa...

Å Tina, dette har vi venta på! Det er alltid moro med bilder - og jeg må si jeg blir litt overraska når jeg ser bilder av Nalle og meg i ringen - da ser vi jo flinke ut!

Dere var virkelig flinke, og det er jo flott hvis dere stiller opp i Stavanger. En ny hobby?!

Hils Dixie,og mor og far. Det var VELDIG moro å hilse på dere alle fire. Håper vi ses igjen :o)

ps.det virker som om blogspot har problemer med oppdatering om dagen!! Flaks jeg fant dere

Dixie sa...

Dere VAR jo flinke i ringen! Det ser ikke bare sånn ut på bilder! :)

Jeg tror ikke vi stiller ut Dixie i september. Hun er jo helt sikkert litt for "tung" enda... ;) Men jeg tenkte at jeg kunne si ifra, bare sånn i tilfelle noen andre kunne tenke seg en tur hit!

Det var kjempekjekt å endelig få treffe dere også! Sees igjen gjør vi nok helt sikkert! :D

Jeg har også merket at blogspot ikke har vist alle oppdateringene i det siste! Håper det blir i orden igjen snart! :)

Ville sa...

Så koselig å lese, får følelsen av at jeg også nesten har vært på Biri. Så mange fine bilder av Dixie og alle de andre hundene.
Kan tenke meg det var gøy å møte alle de andre blogg vennene, synd Charlie ikke var der, han er vel også født på samme dag som Dixie???

Bra gjorde du det også i ringen, resultatene vet jeg, fikk dem over telefon, rett etter du hadde vært i ringen. Jeg var jo sååå spendt, at jeg ikke kunne vente med å høre hvordan det gikk.
Gralla Tina med et veldig godt resultat og at du selv gikk i ringen med Dixie.

Ville sa...

Du kan vel gå i Stavanger Tina, selv om Dixie er som du sier et kilo for mye, det er lenge til september, mye kan skje, øving gjør mester vet du;o)

Irén sa...

Kjekt å se fine bilder av folk og hunder som koser seg sammen! åååhhhh som vi gjerne skulle ha vært der. Fordi om Balder sikkert vile stått med halen mellom beina, så lite vant til andre hunder som han er.

Godt jobbet! Tror ikke jeg hadde turt selv :-)

"Godt" å høre at det ikke bare er hos meg bloggoppdateringene henger etter. Men det er kjedelig da. Håper det ordner seg snart!

Nøve sa...

Du må ikke bry deg om at denne dommeren mente Dixie var 'litt tung'(fnis). Andre dommere kan ha en helt annen oppfatning. Det må ikke hindre deg i å stille henne :o)
Men det er jo god trening bare å være med og se på de andre også.

Takk for trøstens ord, men det var hakket før jeg gikk ut av ringen..fikk IKKE kontakt med Nalle i ringen - ikke moro!

Nina og Bonnie sa...

Moro å få en beskivelse fra deg også om Biri. Skulle jo ønske jeg hadde tatt turen. Dere er vist enig alle sammen, dette var gøy!

Og Nøve: dere ER flinke i ringen. Om du ikke har full kontakt så skjuler du det godt.

Synes du var tøff som tok utfordringen på strak arm, Tina. Ikke bare bare første gangen i ringen. Men nå har du gjort det en gang og da er det ikke så skummelt.

Luna sa...

der var din rapport også ja, bedre sent enn aldri! ;)
Det var veldig kjekt å få hilse på dere og dixie, flott var hun, og CK til og med, det er jo kjempebra :)

Marielle sa...

Masse fine bilder :-) Nå tror jeg vi har fått en oppdatering fra Biri alle steder :-) Jeg skal forresten være med på utstillingen i Stavanger :-) Håper dere også blir med da ;-) Og ps: Det er forresten utstilling i Bergen 26-27 september ;-) Bare å komme!! :-))

snorredimma sa...

Og der var du...da har jeg fått lest om dere alle sammen flinke eiere med flinke lappehunder!!! Gratulerer med rosa - det er vel en flott farge det????

Tøft at du turte å gå i ringen...

Jo, Nøve...du og Nalle ser ut til å ha hele verden for deres føtter. Herlig bilde!!

Christian og hundene sa...

Likte bildet av meg og Toivo i ringen, akkurat der hadde han skikkelig lange fine steg:-)

Vi kommer til Stavanger vi også! Håper vi ser dere der:-)

T :-) sa...

Jeg bare sier meg enig i all rosen som allerede er skrevet før :-)

Men noe jeg ikke helt skjønner: jeg ser at alle er så opptatt av god kontakt med hunden = hunden ser på fører. Jeg trodde at hunden skal vise seg fram best mulig, det er jo snakk om dette når det snakkes om de "store resultatene" Den vises vel ikke best når den ser opp på fører????

Gry Viola og Roxie sa...

Så mange fine bilder du hadde tatt!! Det var veldig koselig å treffe dere!! Håper vi treffes v en senere anledning åsså!!
Ha en fin uke!!

Nøve sa...

Tove, vi bør ha kontakt - da løper hundene best, uten å dra til alle kanter..er det ikke sånn da??
Tror jeg bør ta meg ett handler-kurs, hvis jeg skal fortsette med detta.

Det ser ut som om Toivo har lange fine steg, eller er det ett dirty-triks, Christian? Du sjøl ser ganske kortbeint og sidfua ut på det bildet ;o)

Dixie sa...

Så kjekt at dere kommer til Stavanger, Marielle og Christian! :D
Tror nok bare vi ser på denne gangen, men jeg har jo fortsatt noen dager å ombestemme meg på, så vi får se... ;) I fjor var vel Maila den eneste finske lapphunden på den utstillingen, tror jeg!

Berit: Charlie og Dixie er født på samme dag, ja! Så det hadde vært veldig kjekt å treffe dem også! Men det får bli en annen gang... Skal dere stille ut Ville i september?

Anne-Liss sa...

Gratulerer så mye med ck, det var kjempebra. Synd dere ikke vil stille i september hadde nesten regnet med det nå når det gikk så bra på Biri ;-)
Det var jo kjempekoselig at det kommer andre, skal Ville stilles ??

Christian og hundene sa...

Hehe, neste gang skal jeg hå på meg belte Nøve;-)

Inger`s blogg sa...

Hei Tina,det var så koselig å få hilse på dere på Biri, skulle bars hatt litt mere tid.
Du er bare så flink med skjønne Dixie jenta, så lykke til videre.
Mange fine, gode bilder du har lagt ut.
Så koselig at alle likte seg på Birihelgen.
Håper vi treffes igjen, men vi kommer ikke på utstilling i Stavanger.
Nuss til Dixie fra Chicko gutten

Gry og Millis blogg sa...

Dette var gøy å lese Tina! Det var utrolig koselig å få hilse på Dixie og meneskene hennes:o) Du må hilse masse til de andre fra Milli og meg!

Du var kjempetøff som gikk med Dixie selv, og helt ærlig så så dere utrolig flinke og rolige ut i ringen. Dixie gjorde det jo kjempebra også. Dommerene mener så mye forskjellig Tina, så det er ikke sikkert hun er "litt tjukk" i Stavanger:o))