søndag 27. juni 2010

Tur i Sørmarka

Fredag ettermiddag tok mor, jeg og Dixie en tur til Sørmarka. Siden Dixie bjeffer ganske mye på andre hunder, og liker godt å “spise opp” små, lyse hunder med mye pels, fikk vi noen tips av en hundetrener, som blant annet gikk ut på at det var lurt å møte andre hunder så ofte som mulig (minst én gang i uken), og ikke bare de hun kjenner fra før (som Tessy, Ville, Maila…). Dette kunne gjøre at hun ville bli vant til alle mulige hunderaser i alle størrelser og fasonger på steder de kan møtes uten bånd, så de kan få bruke hundespråket sitt skikkelig og kan dermed leke eller holde seg unna hverandre etter hva de blir enige om! :D

Vi hadde bestemt oss for å gå på hverdagslydgihetskurs med Dixie for å få vite litt om hvordan vi kanskje kan bli kvitt bjeffingen mot hunder ute, men siden det var fullt på kurs helt fram til august, bestemte vi oss for å få en privattime i mellomtiden, så vi kan trene i sommer når alle har god tid! Så forrige fredag (18. juni) fikk vi besøk av en trener fra Siddis Hundeskole, som ga oss noen gode råd om hvordan vi faktisk kunne bli kvitt denne bjeffingen helt! :D

Hun fortalte oss at det sannsynligvis kom av usikkerhet, og at lapphundene da reagerer med å bjeffe og gå i, i motsetning til noen hunderaser som stikker av eller lignende, og utifra dette hadde hun mange gode tips som vi kunne følge! Mer om disse ulike tipsene kan jeg godt fortelle her i bloggen hvis noen er interesserte, men det kunne nok blitt et langt og kjedelig innlegg for de som ikke er interesserte!

Uansett, hun anbefalte oss jo som sagt å møte ukjente hunder av ulike raser så ofte som mulig, og derfor tok vi en tur til Sørmarka der det alltid pleier å være ganske mange forskjellige hunder! Men da vi kom dit så vi tre hunder som akkurat var på vei ut fra området, så da ble vi helt alene… Vi gikk den vanlige runden gjennom skogen som finnes på området, og etter en stund møtte vi endelig på en bokser! De møttes og hilste, men ettersom vi ble fortalt at det var lurere å bare gå videre for at hundene ikke skulle føle at de ble støttet fra oss til å begynne å krangle gjorde vi det, og Dixie ble raskt med oss!

Etter en liten stund møtte vi også en border collie, men den og Dixie begynte raskt å leke, så vi lot dem få holde på en liten stund før vi gikk videre. De sprang og sprang, og Dixie klarte faktisk omtrent å holde følge med farten til border collien! Det er veldig sjelden hun springer sååå fort! Men igjen ble hun med oss videre med én gang vi begynte å gå, så det også fungerte veldig fint! :D

Etter dette møtte vi faktisk ingen flere hunder på turen, men de to vi møtte gikk så fint at jeg tror det var en vellykket tur likevel! :D Så nå håper jeg at vi kan klare å bli kvitt bjeffingen helt, for det ser så kjekt ut med de som går tur med hunder som bare går rett forbi andre hunder uten å bry seg hvis de ikke har fått lov til å hilse! Treneren kommer igjen i august for å se hvordan det har gått, og eventuelt gi oss noen flere tips, også blir det jo kurs med samme hundeskole i august, så det gleder vi oss til! :D

Det regnet en del på turen, men da det i perioder stoppet, fikk jeg tatt noen få bilder! Jeg prøvde med innstillingene på “manuell”, for å trene litt på oppgavene til fotoskolen, men bildene ble litt mørke, så jeg har lysnet dem litt etterpå… ;)

IMG_4776 copy IMG_4788 copyIMG_4785 copyIMG_4791 copyIMG_4782 copyIMG_4771 copy

Ha en fin uke!


6 kommentarer:

Elses og Goyas blogg sa...

Nydelige Dixie, selv i regnvær! Så fint når treningstips fungerer.

Nina og Bonnie sa...

Så smart å få en privattrener til å komme med noen tips. Og jeg er veldig interessert i å høre om dette med bjeffing. Som du sikkert vet så har jeg også en del av det med Charlie. Men han bjeffer ikke på andre hunder. Han bjeffer for helt andre grunner, men kanskje jeg kan få noen tips for det.

Ragnhild B. sa...

En fornuftig trener! Selvtillit er alfa og omega,- og det er deilig med en hund som fungerer godt sosialt. Emma hadde en periode med bjeffing mot andre hunder nylig, men det forbinder jeg med at hun skulle verge Warja. Det er mye bedre nå. Aktivisering er bra, og du kan bare glede deg til å gå på kurs. Det er mye å få ut av det. Aktivisering av hodet hjelper hunden til å bli mer balansert og harmonisk, og det fins gode bøker med mange tips og kloke tanker. Sjekk for eksempel canis.no,- og lykke til med treninga!

Dixie sa...

Nina: Hun treneren sa at mye av de samme treningsmetodene kunne brukes til å trene på det meste, så jeg kan lage et innlegg med det jeg husker, så kan de lese det de som vil! ;)

Ragnhild: Takk for enda flere tips! Vi har en del bøker allerede, men jeg synes det er litt vanskelig å finne noe som passer for akkurat Dixies måte å bjeffe på, så derfor var det veldig praktisk med en trener som kunne hjelpe oss med akkurat det! :D Men bøkene inneholder jo som du sier mange gode tips, så jeg skal fortsette å se etter (og kjøpe) mange forskjellige bøker framover! Veldig kjekt at bjeffingen til Emma gikk over så fort! :D Dixie har faktisk også blitt litt bedre, så det er vi veldig fornøyde med! :D

Anne-Liss sa...

Jeg synes dere har vært kjempeflinke til å sosialisere Dixie. Synes hun har fått møte andre hunder hele tiden, men det er vel slik at når en begynner å bli usikker på hundens oppførsel så trekker man seg tilbake og unngår situasjoner som kan skape problemer.
Som dere kjenner til så har jeg jo hatt slike problemer med Maila også men hun har blitt mye bedre. Jeg var veldig bevist på at hun fremdeles skulle møte andre hunder men at jeg tok mer kontroll på hvem hun fikk møte.
Så har jeg funnet ut at hun er mye roligere dersom jeg har henne med meg alene, på treffet i Marnadal hadde jeg ikke med meg Leia. Når vi var i Sør-marka hadde jeg heller ikke Leia med meg, virker som Maila beskytter Leia p.g.a noe jeg ikke forstår og så er det vel litt flokkmentalitet tenker jeg:-)
Maila startet når hun var et par år (Dixies alder nå). Nå nærmer hun seg fire og jeg ser at hun er mer voksen og fattet i mange situasjoner.
Lurt å begynne å trene, både for å få mer kontroll og ikke minst kontakt når en er sammen med andre hunder.
Lykke til videre !

Dixie sa...

Anne-Liss: Veldig kjekt at Maila har blitt så mye bedre på bjeffingen! Det hørtes jo ut som dere hadde funnet en metode som virket veldig fint, og det tror jeg vi også har nå! Til nå har den faktisk fungert på både pinnsvin, katter og folk som ser veldig spesielle ut, så da håper jeg at den kan fungere bra på hunder også etter hvert! :D

Vi har nok gått litt midre i Sørmarka i det siste, fordi vi har vært litt redde for at Dixie skulle finne på noe. Men det har jo egentlig gått ganske fint hver gang, så nå blir det nok mer turer der igjen også framover! :)