mandag 8. juni 2009

Litt mer om agilitykurset

I helga var jeg og Dixie, Berit og Ville og 14 andre hunder med eiere på agilitykurs. Kurset startet fredag ettermiddag med teori et par timer, og gjennomgang av litt regler og andre ting som har med agility og gjøre. Hundene var ikke med denne dagen, men vi fikk en liten oppvisning av en av lederne (Marit) med border collien hennes. De var KJEMPEFLINKE! Hunden fuglte nøye med på hva Marit sa og viste med hendene, og det så ut som han koste seg veeeldig ute på banen! :) Etter denne oppvisningen tror jeg alle kursdeltakerne gledet seg veldig til to hele dager med egen hund på agilitybanen! Det gjorde i hvert fall jeg! :)

Canon Ixus 870 IS 397 

Lørdag morgen startet kurset klokka 9, men for at Dixie skulle få seg en liten luftetur først, gikk jeg og hun hjemmefra omtrent 8.15, og endte opp på treningsområdet på Åsen, der kurset skulle foregå. Mor og far kom og satte fra seg den ene bilen på parkeringsplassen, slik at Dixie skulle ha et sted å hvile i pausene, og det var veldig praktisk, for det var så varmt og fint vær disse dagene, at det var greit for Dixie å ha et sted der hun kunne ligge i skyggen uten så mange hunder rundt seg! :)

Kursdeltakerne ble delt inn i tre grupper, slik at det ble omtrent fem hunder per leder, også skiftet gruppene leder etter en stund. Vi begynte dagen med en innføring i de ulike apparatene, blant annet hopp, tunnell, slalom, mønet, vippa, stigen og hjulet, før vi mot slutten av dagen fikk prøve oss på noen små kombinasjoner av to-tre hindre. Alle fikk det til, og både deltakere og ledere var kjempefornøyde!

Canon Ixus 870 IS 414

En stakkars border collie klarte å trø utenfor stigen og måtte bli fanget i lufta av den ene lederen, så han ble litt redd for de smale og høye apparatene. Lederne var veldig flinke og hjalp så godt de kunne til med å få ham trygg på dem igjen, men så uheldig som han var greide han også å springe full fart opp vippa helt uten at eieren var klar for det, så vippa krasjet hardt ned i bakken. Hunden hoppet av midtveis og ble enda reddere denne typen apparater... Men han var veldig ivrig etter alle de andre hindrene, så det går helt sikkert fint å trene ham opp til å bli trygg på dem igjen!

Dagen etter fortsatte vi i de samme gruppene som dagen før. Igjen tok vi en rask gjennomgang av hindrene, før vi gikk igjennom noen lenger hinderkombinasjoner og trente litt på sidebytte. I 12-tida var det lunsjpause. Da ble hundene satt i bilen, og vi gikk inn og hadde litt teori og lederne svarte på en del nyttige spørsmål fra kursdeltakerne.

Canon Ixus 870 IS 400

Etterpå ble det som en avslutning satt opp en enda lenger rekke av ulike hindre, en hel agilitybane faktisk, som alle hundene (med eiere, da, selvfølgelig) fikk prøve seg på. Det var veldig gøy å se på alle sammen, for alle hundene fikk det godt til, og det så ut som både hunder og eiere hadde det kjempekjekt sammen på banen! :)

Til slutt var det på tide å gå hjem igjen, og Dixie la seg rett ned og sovnet under bordet i inngangen her hjemme, så hun ble ikke med opp i stua en gang! Vi fikk ikke lov til å trene agility på en uke, men når denne uka er over skal vi helt sikkert fortsette å gå på nybegynnertreningene mandag og torsdag! Det var i hvert fall et veeeldig kjekt kurs og vi gleder oss til å fortsette med agility! :)

 Canon Ixus 870 IS 410

29 kommentarer:

Luna sa...

Åå, så gøy det høres ut! Så flinke dere er da. No gleder jeg meg veldig til fredag, for da skal vi nemlig på samme opplegget :) Vi skal ha 4 samlinger på 4 uker etter den første helga. Håper Luna syns det er gøy, det tror jeg nok.. :) gleder meg til å høre mer om dere og agilityen :)

Nina og Charlie sa...

Det er gøy, ja. Nå holder snart alle på med agility. Kanskje vi må prøve oss også.

Nøve sa...

Det høres og ser veldig morsomt ut! (og ganske slitsomt ;o)
LYKKE TIL VIDERE!

Siss sa...

Så morro at dere har begynt med agility:-) F,L passer helt perfekt til det.Lykke til videre.

snorredimma sa...

Så fint at det er flere som brenner for agility- og hundene våre er jo perfekte til den slags aktiviteter, også. Heldige er vi med hunderaser som kan brukes til stort sett alt! Lykke til videre med agility-treningene.

Kanskje vi rett og slett må få til et agility-treff..det er jo så mange her av bloggerne som holder på med dette, atte...

Ville sa...

Jeg sitter å ser på bildene jeg Tina, og er forundret og glad over at: våre hunder får det til:o)))
Du og Dixie gikk en kjempe runde på banen, jeg var sååå stolt av dere:o)))
Jeg ser jo tydelig hvorfor jeg slet litt, stakkars Ville måtte jo vente igjennom hele banen på ei mor som ikke fikk beina med seg;o)

Neste gang Tina, så må du bare spør meg, så tar jeg bilder av deg og Dixie-jenta:o)
Du må jo ha bilde av dere på banen:o)

Det var visst første gang i historien at kurs deltagerne kom så langt på en helg, som vi gjorde, så den banen vi gikk tilslutt var jo ganske så avansert for nybegynnere, du og Dixie gjennomførte med glans, vær stolt av deg selv, Tina!!!:o)

snorredimma sa...

Berit: Jeg kjenner meg igjen i det du skriver...Første agility-kurset jeg var på...ja, da var jeg så sliten, sliten...Min totale mangel på kondis var sååå tydelig og synlig ;-)

Ville sa...

Camilla: jeg våknet i dag, med en plan på hvordan jeg skal få opp farta, intervall trening når jeg går tur, tenker jeg gjør susen.
Tror jeg er hekta på agility, jeg;o)
Hva gjorde du Camilla for å få opp kondisen???

Nøve sa...

Så moro, Berit. Satser alt for Ville :o)
Hadde instruktøren vært borti lapphunder før? Han ble sikkert mektig imponert!

Marianne sa...

Så gøy tina at alt gikk så bra på kurset...det er jo detta du har venta så lenge på...Kos deg med treningen..godt du har en treningsbane så nærme deg da!

Og ja, savnet bilder av deg og Dixie på banen!!

Ville sa...

Nøve: virket som de likte lappisene våre ja, enig Tina;o)

Dixie sa...

Luna: Lykke til på kurs i helga! Luna kommer nok til å ha det kjempekjekt! Det blir kjekt å høre om hvordan det går! :)

Nina: Dere må jo prøve dere også! Det er kjempekjekt! Charlie kommer helt sikkert til å like det han også! :)

Et agilitytreff var ikke dumt! Det blit jo flere og flere som driver med agility her! :)

Det var veeeldig kjekt at både Ville og Dixie fikk det så godt til, Berit! Dere klarte jo banen kjempefint dere også! Vi hadde litt problemer med tunnellen, vi da, men det skal vi nok trene mer på! :) Vil du ha alle bildene jeg tok av dere? Så kan jeg sende dem til deg...

Det hørtes ut som de likte lapphundene våre, ja! De var i hvert fall veldig interessert i dem, spesielt siden de er så forskjellige, både i størrelse og i farge! Jeg målte Dixie i går. Tror hun er ca. 44 cm, så da er hun i mellomstor klasse! Vet du hvor høy Ville er?

Ville sa...

Det hadde vær veldig kjekt å fått alle bildene Tina, du er så snill:o)

Du lurte meg ;o) jeg visste ikke at du hadde hentet kamera, hadde jeg visst det så ville jeg ha lånt det og knipsa deg og Dixie igjennom hele banen. jeg må nok vær like smart å ta med kamera, så kan vi jo knipse hverandre. Tror det er litt lærerikt også å se oss selv, hvordan vi går og står.

Jeg regner med at vi tar en trening på mandag, hva med dere???

Ville sa...

Størrelsen ja, vi har jo målt en motvillig Ville sånn raskt hjemme, men vet jo ikke om det er korrekt. vi kom frem til 49 cm. håper det er feil, for da er hun stor hund:o(

Dixie sa...

Da sender jeg dem! Det er ikke så mange, da, bare fra den siste banen... :)

Ja, det er sikkert lurt å se bilder av oss selv på banen, så kan vi kanskje se litt enklere hva vi bør trene mer på! :)

Det blir nok trening på oss også på mandag! Hvis jeg ikke kommer opp i eksamen, da... :S Det var jo så kjekt! :) :) :)

Gry og Millis blogg sa...

Det høres ut som om dere har hatt det kjempegøy!! Og det ser sånn ut på bildene også!! Det er nesten så jeg får lyst til å prøve:o)

Er det noen aldersgrense (for hunden altså?;o)

Jeg tror at Milli ikke hadde likt tunnellen særlig godt, hun er ikke så tøff sånn:o)

Ville sa...

Håper du kan være med på mandag, Tina.
Fikk mail fra Marit, det er hun og Jan som skal trene oss i neste uke.
Det hørtes veldig ok ut for meg, siden vi er blitt litt kjent med dem.

Det var kjempe gøy Gry, mye kjekkere enn forventet, er det et aktivt agility miljø der du bor???

Gry og Millis blogg sa...

Det er noen klubber som har kurs inne i Tønsberg og ved Horten, så det blir et lite stykke å dra. Hadde håpet på et helgekurs kanskje. Skal undersøke litt tror jeg:o) Kanskje til høsten, når vi har litt færre dyr her hjemme?!

Gry Viola og Roxie sa...

Så kjekt det ser ut. Tror dere har kost dere på agilitykurset. Roxie for lita ennå. Så Mariken og Roxie går apell merke. De holder på med bronsemerke. Skal bli kjekt å treffe dere på Biri i August!!

Ha en fin uke og lykke til med treningen!!

Dixie sa...

De fleste anbefaler å ikke starte med agility før hunden er ett år, men slalom og tunnell kan du begynne med lenge før. Dessuten er jo Milli over et år, så det er ingen problem å starte med henne! :)

Det er tunnellen som er det største problemet for oss også, men det går nok bedre med litt trening... :)

Jeg så også at det var Marit og Jan som skulle være der neste uke! Det var jo veldig greit! :) Håperhåperhåper jeg ikke kommer opp i eksamen, så jeg også kan bli med på treningen!!! :D
(Forresten: Mor sender bildene i dag, for jeg hadde visst ikke mailadressen din...)

snorredimma sa...

Berit: Jeg har IKKE fått opp kondisen..hehe Bare lært å sende hunden fra meg og få hunden mot meg...Skal gå mer kurs om det til høsten...

Det nytter ikke å springe sammen med hunden gjennom banen hver gang...Hunden springer jo dobbelt så fort!!!

Men det hjelper jo selvfølgelig å trene litt sjøl...men det har jeg til gode, da..hehe

Ville sa...

Tina, jeg krysser fingrene og håperhåperhåper at du ikke kommer opp til eksamen.
Jeg kan bare på mandag den uken:o)
Hvilken dag er eksamen dersom du kommer opp???
Jeg er helt sikker på at vi får det til Tina, med så gode trenere som det er på Åsen, jeg har full tillit til dem.

Jeg fikk bildene av din mor:o))

Camilla: det høres og ser helt fantastisk ut når en står og leder hunden:o) jeg har forstått at det er det vi også skal lære etterhvert, men det blir vel litt løping til å begynne med, tror jeg???
Heldigvis blir det ikke så intenst som denne helgen, jeg så for meg at jeg måtte drive på med intervall trening på turstien i rene fotballspiller stil :o)))

Dixie sa...

Berit: Hvis jeg kommer opp, er eksamen på tirsdag, så da blir det nok mye øving på mandag... :( Trenerne er flinke, ja! Så de hjelper oss helt sikkert hvis det er noe vi ikke får til! :)

Camilla: Det ser så kjekt ut å kunne sende hunden fram og tilbake og i alle retninger! Høres ut som dere trener MYE! :) Dixie må følges heeelt bort til hindrene, for å forstå hvor hun skal... :P

snorredimma sa...

NEI, vi trener IKKE mye...Burde ha trent mye mer, men det er jo så mye annet å ta seg til nå som det nærmer seg sol og sommer..

Og...jeg er litt for lat!!

Men det er fint å ha en bane i hagen sånn at muligeheten er der hvis jeg får pnden over meg...hehe

snorredimma sa...

..ånden over meg...skal det være, selfølgelig!

Dixie sa...

Det høres veldig kjekt ut med agilitybane i hagen! Vi kommer nok til å kjøpe/lage noen hinder vi også! :) Men vi bor ganske nær en agilitybane, da, ca. 5 min kjøring, så vi kommer nok mest til å gå dit for å trene! :)

Anonym sa...

Hei, liker veldig godt det sele tøyet du har til DIXIE. Hvor fik du tak i det?
Har finsk lapphund selv syns de av og til ser litt dumme ut med sele men, denne selen så veldig fin ut.
Hilsen June på 12 år.

Anonym sa...

hei!!
kan jeg bruke bildene på minstall.no
kjempe søtte!!!

Dixie sa...

Hei June: Selen vi har brukt til Dixie er en bilsele som er kjøpt på en vanlig dyrebutikk, husker ikke helt hvilken. Men de selger nok bilseler på de fleste dyrebutikker, og de ser nok ganske like ut. :)

Anonym: For meg kan du bruke bildene, men det er folk på disse bildene jeg ikke kan få spurt om godkjenning, så håper du er forsiktig med bruken, og kanskje ikke bruker de der det er veldig lett å kjenne igjen folkene... :) Kjekt at du likte bildene! :)